Tien tips om uw actie succesvol te maken

Tip 1


Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Upload wat foto’s die met u en uw actie te maken hebben. En vertel waarom u de actie bent gestart. Het gros van uw supporters zal doneren omdat ze u aardig vinden en benieuwd zijn naar uw besluit om deze actie te starten.

Tip 2


Voordat u iedereen gaat vertellen over uw actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag uw familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen voordat u alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.

Tip 3


Zet de link van uw actiepagina met oproep onder uw naam/handtekening in al uw e-mails zodat iedereen die u mailt de actie ziet.

Tip 4


Vertel op uw werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die u bent gestart. En vraag ze dan direct om u te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone uw actie bekijken en doneren. Bookmark uw actiepagina in de internetbrowser van uw mobiel.

Tip 5


Maak een WhatsApp-groep aan met veel van uw contacten die elkaar kennen. Stel uw vraag en verwijs naar uw actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en uw actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...

Tip 6


De actiepagina kunt u op verschillende manieren delen via social media. En vertel op uw Facebook, Twitter en/of LinkedIn profiel regelmatig hoe het staat met uw actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling…Voorbeelden van statusupdates:

  • Als u meedoet aan een sportevenement: vertel wat over uw voorbereidingen.
  • Bedank mensen in het openbaar elke keer als u een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!

Tip 7


Op uw actiepagina kunt u eenvoudig nieuwsberichten zetten. En vergeet niet om uw bericht daarna te delen via Facebook, Twitter en/of LinkedIn (zie tip 6).

Tip 8


Ervaring leert dat de laatste twee weken van uw actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor uw actie. Zet dan ook uw eindsprint goed in en vraag uw donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat u uw streefbedrag haalt.

Tip 9


Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om u te sponsoren. Uw werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kunt u daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op uw actiepagina.

Tip 10


Niet iedereen zal direct gaan doneren. Stuur daarom herinneringsmails of WhatsApp-berichten als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

Wij helpen u graag om uw actie tot een succes te maken. Neem gerust contact met ons op.

Gaat het goed? Laat het ons weten!

Gaat het goed met uw actie en hebt u daar een bijzonder leuk verhaaltje bij? Laat het ons weten. Stuur mij een berichtje via j.bouma@cultuurfonds.nl en misschien delen we uw actie en verhaal via onze social media kanalen.

Hebt u nog tips voor ons?

Wij geven hier tips maar misschien hebt u ook goede tips voor iedereen. Hebt u tips voor andere actievoerders? Laat het me weten via j.bouma@cultuurfonds.nl